Thursday 16 April 2015

Perbezaan "memasak" dengan “memasakkan”?

ISU ke-10

Apakah perbezaan antara "memasak" dengan “memasakkan”?

Yang saya tahu, kedua-duanya merupakan kata kerja transitif yang perlu disambut oleh objek.

Menurut Nik Safiah Karim et al..  (2006), kata kerja yang terbentuk daripada awalan meN- ialah kata kerja yang mendukung maksud maklumat sesuatu, sama ada kata kerja yang terbentuk itu kata kerja transitif atau kata kerja tak transitif. Penggunaan kata kerja dengan awalan meN- boleh menerbitkan dua makna, iaitu sama ada melakukan perbuatan atau menyatakan keadaan (Nik Safiah Karim et al.., 2006). Dengan ini, perkataan ‘memasak’ merupakan perkataan yang tergolong dalam golongan kata kerja melakukan sesuatu. Kata kerja transitif 'memasak' diikuti oleh objek penerima (Nik Safiah Karim et al.., 2006). Contohnya, “Ibu memasak gulai ikan untuk tetamu.” Ayat tersebut telah menggambarkan “gulai ikan” sebagai objek penerima. Semantara itu, perkataan ‘memasakkan’ pula terdiri daripada kata akar ‘masak’ berserta dengan apitan kata kerja meN-…-kan (Nik Safiah Karim et al.., 2006). Kata kerja transitif ‘memasakkan’ diikuti objek bergerak atau objek yang diterima. Nik Safiah Karim et al..  (2006) turut menjelaskan kata kerja yang terbentuk dengan apitan meN-…-kan menghasilkan kata kerja transitif dengan maksud benefaktif atau manfaat. Keadaan ini jelas tergambar untuk perkataan ‘memasakkan’, di mana perkataan ini akan diikuti oleh dua objek di belakangnya. Contoh ayat, “Ibu memasakkan tetamu gulai ikan.” Ayat tersebut telah menggambarkan kata kerja tansitif ‘memasakkan’ haruslah diikuti oleh objek bergerak atau objek yang diterima. Keadaan ini jelas tergambar apabila perkataan ’tetamu’ berfungsi sebagai objek bergerak atau objek yang diterima.

Tujaun saya mengutarakan isu ini adalah disebabkan saya mendapati ramai pelajar masih ragu-ragu bila untuk memasukkan imbuhan meN- dan imbuhan apitan meN-… -kan ke dalam kata akar tersebut. 

Bukan itu sahaja, saya turut menemui banyak kesilapan dalam tulisan para pelajar. Salah satu contoh ialah “Dia meminjamkan saya pensel itu.” Pelajar tersebut telah membuat kesilapan kerana perkataan ‘meminjamkan’ adalah salah penggunaannya. Sebaliknya, ayat tersebut seharusnya begini, “Dia meminjam saya pensel itu” atau “Dia meminjamkan pensel itu kepada saya.

Masalah ini timbul lagi apabila ayat tersebut dalam bentuk pasif. Misalnya, “Saya diberikan peluang untuk mengajar di negeri kelahiran saya.” Ayat ini adalah salah. Ayat yang betul adalah seperti berikut, “Saya diberi peluang untuk mengajar di negeri kelahiran saya.” Hal ini disebabkan apabila dikatakan “Saya diberikan”, pasti akan timbul persoalan di mana “kepada siapakah saya diberikan?

BIBLIOGRAFI

Nik Safiah Karim et al..  2006. Tatabahasa Dewan Edisi Baharu. Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.

1 comment:

  1. Boleh kh perkataan memasak digunakan untuk telur. Contoh ayat, Ibu memasak telur ayam

    ReplyDelete